Als we kijken naar onze hersenen, dan spreken we van een linker- en een rechter hersenhelft. Links zit onze ratio, zoals het beredeneren, tijdsbesef, details, tekenherkenning als woorden, cijfers, letters, getallen, maar ook de analyse, volgorden, logica en details.
De rechter hersenhelft verzorgt emotie, ritme, ruimtelijk inzicht, overzicht, verbeelding, dagdromen, kleurherkenning, muziek en gevoel. Zo zijn er mensen met een linksgeoriënteerde denk- en leerstijl en mensen met een rechts georiënteerde denk- en leerstijl.
Wat voor problemen kan een visueel denkend kind tegenkomen?
In deze laatste vorm van denken sluipt ook een gevaar. Visuele denkers automatiseren de lesstof niet, maar redden het met snel denken, in plaats van het te weten. Bij het leesproces automatiseren ze de letters niet afzonderlijk, maar onthouden de vorm van het woord. Ze letten op het geheel, de vorm en de samenhang en niet op details en afzonderlijke tekens (decoderen). Bij het rekenen tellen ze razendsnel op of af in plaats van het antwoord bewust te weten. Hierdoor slaan ze het procedurele strategie-denken over. Dit constant inzetten van het werkgeheugen in plaats van kennis uit het langetermijngeheugen halen, kan problemen geven. De noodzaak ontbreekt om over te gaan naar het saaiere talige, procedurele denken bij deze snelle denkers.